Enkla Julkort - En kort Guide

Såhär enkla julkort klarar til loch med den mest ovana kortmakare av att göra och eftersom de är så himla enkla passar de väl att massproducera.
 
Jag har tagit ett rött kartongark (finns i hobbybutiker) som är kvadratiskt och 30,5 x30,5 cm stort. Arken har de måtten eftersom det är 12" för amerikanerna. Arket vek jag precis på mitten å så skar jag av 2.5 mm i två av ytterkanterna (med arket ihopvikt) så att korten, när jag sen skär pappret i tre lika breda remsor blir 10 cm höga och 15 långa, dubbelvikta. 
 
 
Sen har jag tagit ett vitt enfärgat och gjort en halv cm mindre än kortets framsida och därefter ett mönstrat som varit en halv cm mindre än det vita. jag sotade (kallas chalka bland papperspysslare) runt kanterna med en liten brun stämpeldyna och limmade därefter det vita på kortbasen och det mönstrade oppanpå det.
 
 
Det runda märket som jag använt är en gummistämpel. Jag har stämplat med svart stämpeldyna på ett vitt styvt papper och sedan klippt ut längsmed stämplingens yttre kant. Jag har sotat kanterna här med och monterat det runda märket på en lite tjockare tejp, kallad distanstejp, för att få lite djup i kortet. Om man inte har några stämplar eller inte vill ha höjd på kortet så tar man ett juligt klistermärke istället, eller en fin bild.
 
 
Slutligen de små spretiga grenarna. Mina är gjorda med en stans. Den fungerar precis som en hålslag fast istället för runda hål gör denna små grenar som man kan använda och dekorera med. Min stans är från Martha Stewards eget pysselmärke men det finns massor av liknade i pysselbutikerna. Jag har duttat lite lim på grenarna och petat fast dem under stämpelmotivet.
 
Nu återstår bara att skriva personliga julhälsingar inne i varje kort och posta iväg dem. Det brukar bli väldigt uppskattat när man lagt ned lite tid och möda och knåpat ihop egna julkort.
 
 
/ANNA
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

wonderings.blogg.se/christmaswonderings

Det här är min Julblogg, här skriver jag om Jul och sådant jag tycker hör till., på mitt eget vis...

RSS 2.0