Lingondricka till jul...

Funkar lika fint till mat som att ge bort som present. Varm Lingondricka är dessutom ett mycket gott alternativ till Glögg.

I min Lingondricka finns det inga lingonben, däremot en rätt framträdande smak av kanel.

Flaskorna på bilden är på 0.75 liter så det blir rätt mycket dricka om man går efter mitt recept. Man kan ju iofs göra av sats om man så vill. Den här varianten är inte så söt heller utan ganska syrlig. Drickan är mycket dryg, blanda med väldigt lite av lingondrickan och mycket kallt vatten, proportionerna bestämmer du själv efter egen smak.

 
 
 
2 kg Lingon
2 liter vatten
1.8 kg socker
2 kanelstänger.
 
ev Atamon
 
Mixa allt utom kanelen i en blender.
Häll i stor gryta, lägg i kanelen och låt koka på medelvärme i ca 15 minuter. 
Skumma väl under tiden det kokar.
Fiska upp kanelstängerna.
Häll drickan genom en saftsil och låt droppa i ca 30-40 minuter.
Häll tillbaka lingondrickan i grytan (diska dem mellan koken).
Låt koka i ett par minuter.
 
Om du vill ha i Atamon så låt saften svalna lite och dosera sen efter förpackningen.
 
Häll upp på flaskor. 
 
 
/ANNA
 
 
ps. När saften runnit igenom silduken låg det kvar strax över 2 dl "mos". Lingon har så små och snälla kärnor så jag sparade moset att använda när jag ska göra lingontryfflar närmare jul.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

wonderings.blogg.se/christmaswonderings

Det här är min Julblogg, här skriver jag om Jul och sådant jag tycker hör till., på mitt eget vis...

RSS 2.0