Äppeldricka med Kardemumma och Vanilj

Ljuvligt doftande och ändå godare att dricka. Drycken späs antingen kall till saft eller ca 50/50 med vatten, värms och dricks på samma vis som glögg.

Hemmagjord äppeldricka är fantastiskt gott och en flaska egentillverkad saft är en superbra julklapp som uppskattas av många. 

Min saft blev väldigt rosa men det beror nog dels på att jag sist kört fläderbär i silduken som färgade in den ordentligt samt sorten på äpplen jag använde. Kardemumman färgar lite den med.

 

2 kg syrliga äpplen
500g socker per liter avrunnen saft
3 msk kardemuma
1 vaniljstång, urskrapet
 
ev Atamon
 
 
Hacka äpplena grovt, bry dej inte om att skala eller kärna ur.
Lägg frukten i en stor gryta tillsammans med kardemumma och vaniljsocker
Slå på vatten så det täcker.osat.
Koka under lock i ca 10 minuter eller tills det är (helt) mosat. Använd gärna en potatisstöt på frukten.
Häll därefter frukten genom en silduk, låt stå och rinna i 30 minuter.
Mät upp den avrunna saften och häll den i en ren gryta. 
Tillsätt så mycket socker som receptet säger.mat
Koka i ca 10 minuter, skumma ordentligt under tiden. 
Häll upp i flaskor och förvara svalt.

Om du ska förvara saften länge kanske du vill ha i Atamon, läs då på förpackningen hur mycket du ska ha i.
 
 
/ANNA
 m
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

wonderings.blogg.se/christmaswonderings

Det här är min Julblogg, här skriver jag om Jul och sådant jag tycker hör till., på mitt eget vis...

RSS 2.0