Örtsalt, en ätbar Present

Detta är en variant, inte samma som jag gjort tidigare och lite av Kajsa Vargs "Man tager vad man haver" som blev väldigt god.
 
Burkarna på bilden är såna där jättestora Gurkburkar man ibland hittar i affärer, med hela inlagda gurkor i. Det blir alltså väldigt mycket Örtsalt av detta recept. Halvera eller dela receptet för hur mycket du vill ha.
 
Detta är en variant på ett örtsalt jag gjort många gånger tidigare fast här i en "man tager vad man haver"-variant ala Kajsa Varg.  Eftersom den här omgången blev väldigt lyckad plitade jag ner vad jag haft i och delar här med mej av receptet.
 
Örtsalt har varit väldigt poppis när jag gett bort burkar och påsar med sånt i present. Burkarna på bilden är såna där STORA gurkburkar som man ibland hittar i butiker, med hela gurkor i. Det blir alltså massor av örtsalt av detta recept. Det går alldeles utmärkt att halvera eller dela receptet så man får en mindre mängd.
 
 
 
 
1,5 kg salt
10 Vitlöksklyftor, skalade
5 Stora gula lökar, skalade och klyftade.
5 Chilifrukter, färska röda, ta ur kärnorna ur 2.
2 Krukor färsk Timjan
2 Krukor  färsk Oregano
2 Krukor färsk Basilika
2 msk Svartpepparkorn
2 msk Rosépapparkorn
 
Börja med attt köra alla lök i en mixer/matberedare så att det bara är mos kvar.
Mata i alla örter, lite i taget.
I med vitlök och chili, kör tils du ser at chilin blivit små streck.
Sist tar du i pepparkornen, både de svarta och rosépepparn å så kör du bara en liten stund.
Bred ut alltihop på två djupa ugnsplåtar och låt gå i ugn på 100 grader i ca 3 timmar. 
Rör i örtsaltet mellan varven så det blandas och torkar överallt.
När det gått tre timmar, stäng av ugnen och låt alltihop stå kvar i ugnen över natten.
 
 
 
 
/ANNA
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

wonderings.blogg.se/christmaswonderings

Det här är min Julblogg, här skriver jag om Jul och sådant jag tycker hör till., på mitt eget vis...

RSS 2.0